VECNÝ POJEM: Pacient

zoradiť výsledky podľa:

Má pacient právo na všetko, čo si sám vyberie?

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 11/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

V dnešnej pretechnizovanej dobe je niekedy pacient viac informovaný o svojej chorobe ako jeho lekár. To by nebolo na škodu. Horšie však je, ak pacient s týmito informáciami nevie narábať a požaduje od lekára vyšetrenia, ktoré mu lekár nie vždy môže urobiť. Niekedy v tom lekárovi bráni jeho odbornosť, inokedy zasa prehnané požiadavky pacienta, ktorý chce aj pri banálnom ochorení okamžité použitie drahých vyšetrovacích a liečebných metód. Alebo sa pacient môže dožadovať vyšetrenia na špecializovanom pracovisku (napr. pri prvej bolesti v hrudníku sa ihneď dožaduje vyšetrenia na špecializovanom kardiologickom pracovisku), bez zachovania príslušného postupu, teda absolvovania diferenciálno-diagnostických vyšetrení u príslušných odborníkov, ktorí sú kompetentní posúdiť indikáciu vyšetrenia a liečby, s prihliadnutím na čo najlepší efekt pre pacienta. To však takýto pacient málokedy chápe. Často nepochopí ani to, že lekár, ktorého o takýto postup žiada, mu nemôže okamžite vyhovieť, ale musí zachovať istú postupnosť krokov. Rozporom medzi požiadavkami pacienta a možnosťami lekára, resp. nášho zdravotníctva, sa bude venovať tento článok.

Príklady nedodržiavania práv pacientov a zdravotníckych pracovníkov a návrhy na ich riešenie

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 9/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Naše zdravotníctvo stále nemá požadovanú európsku úroveň. Príčin je mnoho. Ak by sa aj dnes začalo s ich odstraňovaním, úroveň vyspelej Európy by sme zrejme dosiahli až za niekoľko desiatok rokov. A to nemám na mysli len jeho ekonomickú úroveň. Sú však procesy, ktoré sa dajú zrealizovať veľmi rýchlo a s minimálnymi nákladmi, možno v priebehu pár rokov. Viacerým problémom, spomínaným v tomto článku, sme sa už viackrát venovali, no zmeny sú stále v nedohľadne.

Reklamácia v ambulancii

Dátum:
Autor: Mgr. Zuzana Zoláková
Rubrika: Poradňa

Číslo:
Vydanie: 7-8/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Aké sú možnosti reklamácie poskytnutej zdravotnej starostlivosti u všeobecného lekára?

Telemedicína pomáha psychicky chorým pacientom

Dátum:
Autor: (JG)
Rubrika: Trendy

Číslo:
Vydanie: 5/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Správa uverejnená nemeckými výskumníkmi v marcovom vydaní odborného časopisu Psychotherapy and Psychosomatics naznačuje dôležitosť využívania telemedicíny za účelom zlepšenia duševného zdravia psychicky chorých pacientov. Telemedicína je označenie pre postupy v poskytovaní zdravotnej starostlivosti na väčšie vzdialenosti zasielaním informácií, monitorovaním alebo terapiou na diaľku. Tento spôsob liečby bol síce v rámci rozvoja nových technológii zadefinovaný už v roku 1960, ale až teraz vďaka novým technológiám zaznamenala telemedicína skutočný rozvoj.

Pacientova dispozícia – rozpor medzi legislatívnym rámcom, akademickou teóriu a praxou

Dátum:
Autor: MUDr. Branislav Maček
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 5/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Existuje veľa spoločenských oblastí a činností, kde právna regulácia ďaleko predstihuje reálne potreby spoločnosti. Pacientova dispozícia je však opačným príkladom.

Úskalia manažmentu polymorbídneho pacienta v ambulantnej praxi

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 2/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Denná medicínska prax nás presviedča, že pacientov, ktorí trpia iba na jednu chronickú chorobu, je stále menej. Naopak, pribúda pacientov, ktorí trpia dvomi-tromi či viacerými chorobami a počet takýchto pacientov v každej ambulancii stúpa s ich vekom. Cieľom článku je poukázať na úskalia diagnostiky a liečby týchto pacientov a legislatívne požiadavky, ktoré by sa pri manažmente týchto pacientov mali dodržiavať. Keďže väčšinou podliehajú dispenzarizácii, v článku je priestor aj pre niektoré novinky v tejto oblasti. Ide o voľné pokračovanie článku „Chyby a omyly v manažmente gastroenterologického pacienta“ z predošlého čísla časopisu.

Vybrané právne aspekty poskytovania zdravotnej starostlivosti maloletému pacientovi

Číslo:
Vydanie: 12/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Našim cieľom je rozobrať vybrané právne otázky, ktoré sa týkajú poskytovania zdravotnej starostlivosti maloletému pacientovi a s ktorými sa bežne stretávajú zdravotnícki pracovníci v praxi, prípadne poukázať na nejednoznačnosť a zložitosť riešenia niektorých situácií, ktoré prináša zdravotnícka prax.

Poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie

Číslo:
Vydanie: 12/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Údaje o vlastnom zdraví, prípadne o zdraví našich blízkych či príbuzných sú pre každého veľmi citlivou záležitosťou. Takéto informácie poskytujeme cudzím osobám zriedka a neochotne, strážime si ich vo zvýšenej miere. Ide totiž o údaje, ktoré sú jednoducho zneužiteľné, nezriedka aj na rôzne nekalé účely, napríklad pri rozhodovaní súdu o zverení detí do starostlivosti jedného z rodičov, ako faktor ovplyvňujúci rozhodnutia zamestnávateľa v pracovnom pomere či pri zbavení svojprávnosti osoby.

Čo pacient môže, zdravotník nesmie

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 10/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Pacient a zdravotník. Dve na pohľad vzájomne odlišné entity, bez ktorých by zdravotníctvo nemohlo existovať. Hoci majú ten istý záujem, a tým je buď úplné vyliečenie pacienta, udržanie chronickej choroby v čo najdlhšej remisii alebo pri nevyliečiteľných stavoch aspoň maximálne možné zmiernenie utrpenia pacienta, cesty a spôsoby, ktorými to chcú dosiahnuť, sa často v praxi od seba diametrálne líšia. Tento článok je pokusom o analýzu ciest a spôsobov, ktoré k dosiahnutiu tohto cieľa smerujú z pohľadu oboch zainteresovaných skupín.

Úhrada škody na prístroji

Dátum:
Autor: JUDr. Zdenko Doktor
Rubrika: Poradňa

Číslo:
Vydanie: 9/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Pacient bol hospitalizovaný na neurologickom oddelení a následne na rehabilitačnom oddelení v nemocnici po náhlej cievnej mozgovej príhode – 2. ataka. Pri kontrolnom vyšetrení – transezofageálnej EKG – vo svojom zlom psychomotorickom nekľude pokazil prístroj. Teraz mu z nemocnice prišla výzva na zaplatenie sumy 1 700 € za opravu tohto prístroja. Je to adekvátne riešenie podľa právnych predpisov, keďže išlo o psychicky a neurologicky chorého človeka?

Aktuálne vydanie

1/2016

Právo a manažment v zdravotníctve
1/2016
Ročnik 2016

Zobraziť