VECNÝ POJEM: Pacient

zoradiť výsledky podľa:

Reklamácia v ambulancii

Dátum:
Autor: Mgr. Zuzana Zoláková
Rubrika: Poradňa

Číslo:
Vydanie: 7-8/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Aké sú možnosti reklamácie poskytnutej zdravotnej starostlivosti u všeobecného lekára?

Telemedicína pomáha psychicky chorým pacientom

Dátum:
Autor: (JG)
Rubrika: Trendy

Číslo:
Vydanie: 5/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Správa uverejnená nemeckými výskumníkmi v marcovom vydaní odborného časopisu Psychotherapy and Psychosomatics naznačuje dôležitosť využívania telemedicíny za účelom zlepšenia duševného zdravia psychicky chorých pacientov. Telemedicína je označenie pre postupy v poskytovaní zdravotnej starostlivosti na väčšie vzdialenosti zasielaním informácií, monitorovaním alebo terapiou na diaľku. Tento spôsob liečby bol síce v rámci rozvoja nových technológii zadefinovaný už v roku 1960, ale až teraz vďaka novým technológiám zaznamenala telemedicína skutočný rozvoj.

Pacientova dispozícia – rozpor medzi legislatívnym rámcom, akademickou teóriu a praxou

Dátum:
Autor: MUDr. Branislav Maček
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 5/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Existuje veľa spoločenských oblastí a činností, kde právna regulácia ďaleko predstihuje reálne potreby spoločnosti. Pacientova dispozícia je však opačným príkladom.

Úskalia manažmentu polymorbídneho pacienta v ambulantnej praxi

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 2/2015
Ročník: 2015

Hodnotenie:

Denná medicínska prax nás presviedča, že pacientov, ktorí trpia iba na jednu chronickú chorobu, je stále menej. Naopak, pribúda pacientov, ktorí trpia dvomi-tromi či viacerými chorobami a počet takýchto pacientov v každej ambulancii stúpa s ich vekom. Cieľom článku je poukázať na úskalia diagnostiky a liečby týchto pacientov a legislatívne požiadavky, ktoré by sa pri manažmente týchto pacientov mali dodržiavať. Keďže väčšinou podliehajú dispenzarizácii, v článku je priestor aj pre niektoré novinky v tejto oblasti. Ide o voľné pokračovanie článku „Chyby a omyly v manažmente gastroenterologického pacienta“ z predošlého čísla časopisu.

Vybrané právne aspekty poskytovania zdravotnej starostlivosti maloletému pacientovi

Číslo:
Vydanie: 12/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Našim cieľom je rozobrať vybrané právne otázky, ktoré sa týkajú poskytovania zdravotnej starostlivosti maloletému pacientovi a s ktorými sa bežne stretávajú zdravotnícki pracovníci v praxi, prípadne poukázať na nejednoznačnosť a zložitosť riešenia niektorých situácií, ktoré prináša zdravotnícka prax.

Poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie

Číslo:
Vydanie: 12/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Údaje o vlastnom zdraví, prípadne o zdraví našich blízkych či príbuzných sú pre každého veľmi citlivou záležitosťou. Takéto informácie poskytujeme cudzím osobám zriedka a neochotne, strážime si ich vo zvýšenej miere. Ide totiž o údaje, ktoré sú jednoducho zneužiteľné, nezriedka aj na rôzne nekalé účely, napríklad pri rozhodovaní súdu o zverení detí do starostlivosti jedného z rodičov, ako faktor ovplyvňujúci rozhodnutia zamestnávateľa v pracovnom pomere či pri zbavení svojprávnosti osoby.

Čo pacient môže, zdravotník nesmie

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 10/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Pacient a zdravotník. Dve na pohľad vzájomne odlišné entity, bez ktorých by zdravotníctvo nemohlo existovať. Hoci majú ten istý záujem, a tým je buď úplné vyliečenie pacienta, udržanie chronickej choroby v čo najdlhšej remisii alebo pri nevyliečiteľných stavoch aspoň maximálne možné zmiernenie utrpenia pacienta, cesty a spôsoby, ktorými to chcú dosiahnuť, sa často v praxi od seba diametrálne líšia. Tento článok je pokusom o analýzu ciest a spôsobov, ktoré k dosiahnutiu tohto cieľa smerujú z pohľadu oboch zainteresovaných skupín.

Úhrada škody na prístroji

Dátum:
Autor: JUDr. Zdenko Doktor
Rubrika: Poradňa

Číslo:
Vydanie: 9/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Pacient bol hospitalizovaný na neurologickom oddelení a následne na rehabilitačnom oddelení v nemocnici po náhlej cievnej mozgovej príhode – 2. ataka. Pri kontrolnom vyšetrení – transezofageálnej EKG – vo svojom zlom psychomotorickom nekľude pokazil prístroj. Teraz mu z nemocnice prišla výzva na zaplatenie sumy 1 700 € za opravu tohto prístroja. Je to adekvátne riešenie podľa právnych predpisov, keďže išlo o psychicky a neurologicky chorého človeka?

Negatívny reverz ako právny inštitút

Autori vo svojom príspevku analyzujú negatívny reverz, ako právny inštitút. Jeho podstatou je neudelenie informovaného súhlasu pacientom alebo odvolanie skôr udeleného informovaného súhlasu a tým de facto odmietnutie určitého terapeutického či diagnostického úkonu. Právna úprava negatívneho reverzu je nedostatočná, čo vedie ku problémom a nejasnostiam v praxi, hoci existujú štandardizované vzory negatívneho reverzu.

Nové odborné usmernenia MZ SR, nedávne zmeny právnych predpisov a ich vplyv na zdravotnícke služby

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 9/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

V tomto článku sa budeme venovať najnovšiemu vestníku Ministerstva zdravotníctva SR, v ktorom sú okrem iných, najmä dve dôležité odborné usmernenia, regulujúce spoluprácu ambulantných a ústavných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a dvom zákonom, ktoré prinášajú do ambulantnej a ústavnej praxe viacero noviniek. Rozoberieme ich z praktického pohľadu a poukážeme na niektoré úskalia, s ktorými by sa pri ich realizácii v praxi mohli stretnúť poskytovatelia zdravotnej starostlivosti.

Aktuálne vydanie

7-8/2015

Právo a manažment v zdravotníctve
7-8/2015
Ročnik 2015

Zobraziť