VECNÝ POJEM: Pacient

zoradiť výsledky podľa:

Čo pacient môže, zdravotník nesmie

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 10/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Pacient a zdravotník. Dve na pohľad vzájomne odlišné entity, bez ktorých by zdravotníctvo nemohlo existovať. Hoci majú ten istý záujem, a tým je buď úplné vyliečenie pacienta, udržanie chronickej choroby v čo najdlhšej remisii alebo pri nevyliečiteľných stavoch aspoň maximálne možné zmiernenie utrpenia pacienta, cesty a spôsoby, ktorými to chcú dosiahnuť, sa často v praxi od seba diametrálne líšia. Tento článok je pokusom o analýzu ciest a spôsobov, ktoré k dosiahnutiu tohto cieľa smerujú z pohľadu oboch zainteresovaných skupín.

Úhrada škody na prístroji

Dátum:
Autor: JUDr. Zdenko Doktor
Rubrika: Poradňa

Číslo:
Vydanie: 9/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Pacient bol hospitalizovaný na neurologickom oddelení a následne na rehabilitačnom oddelení v nemocnici po náhlej cievnej mozgovej príhode – 2. ataka. Pri kontrolnom vyšetrení – transezofageálnej EKG – vo svojom zlom psychomotorickom nekľude pokazil prístroj. Teraz mu z nemocnice prišla výzva na zaplatenie sumy 1 700 € za opravu tohto prístroja. Je to adekvátne riešenie podľa právnych predpisov, keďže išlo o psychicky a neurologicky chorého človeka?

Negatívny reverz ako právny inštitút

Autori vo svojom príspevku analyzujú negatívny reverz, ako právny inštitút. Jeho podstatou je neudelenie informovaného súhlasu pacientom alebo odvolanie skôr udeleného informovaného súhlasu a tým de facto odmietnutie určitého terapeutického či diagnostického úkonu. Právna úprava negatívneho reverzu je nedostatočná, čo vedie ku problémom a nejasnostiam v praxi, hoci existujú štandardizované vzory negatívneho reverzu.

Nové odborné usmernenia MZ SR, nedávne zmeny právnych predpisov a ich vplyv na zdravotnícke služby

Dátum:
Autor: MUDr. Jozef Klucho
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 9/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

V tomto článku sa budeme venovať najnovšiemu vestníku Ministerstva zdravotníctva SR, v ktorom sú okrem iných, najmä dve dôležité odborné usmernenia, regulujúce spoluprácu ambulantných a ústavných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a dvom zákonom, ktoré prinášajú do ambulantnej a ústavnej praxe viacero noviniek. Rozoberieme ich z praktického pohľadu a poukážeme na niektoré úskalia, s ktorými by sa pri ich realizácii v praxi mohli stretnúť poskytovatelia zdravotnej starostlivosti.

Kongres EFORT zameraný na bezpečnosť pacientov

Dátum:
Autor: (JG)
Rubrika: Očami lekára

Číslo:
Vydanie: 7-8/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Najfrekventovanejším termínom na poslednom kongrese EFORT (The European Federation of National Associations of Orthopaedics and Traumatology – Európska federácia národných asociácií ortopédov a traumatológov) bola bezpečnosť pacientov.

Neplatný súhlas podľa prechádzajúceho právneho stavu ako dôvod protiprávnosti konania

Dátum:
Autor: JUDr. Peter Franko , JUDr. Tomáš Husovský
Rubrika: Právo

Číslo:
Vydanie: 4/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Úvaha článku smeruje k praktickému prípadu, ktorý autori pri výkone profesijnej praxe analyzovali. Predmetom článku je konkrétne analýza pojmov informovaný súhlas a protiprávnosť medicínskeho postupu v kontexte predchádzajúcej právnej úpravy poskytovania zdravotnej starostlivosti.

Zodpovednosť jednotlivca za svoje zdravie?

Dátum:
Autor: (JG)
Rubrika: Ekonomika a manažment

Číslo:
Vydanie: 2/2014
Ročník: 2014

Hodnotenie:

Vzhľadom na finančnú náročnosť udržiavania fungovania zdravotných systémov jednotlivých krajín je v súčasnosti pre médiá, politikov, odborníkov a nimi formovanú verejnú mienku zložitou oblasťou téma využívania verejných zdrojov na liečenie chorôb súvisiacich s nezdravým životným štýlom jednotlivcov.

Práva pacienta verzus práva zdravotníckeho pracovníka

Dátum:
Autor: Mgr. Viera Hradiská
Rubrika: Právo

Číslo:
Vydanie: 12/2013
Ročník: 2013

Hodnotenie:

Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava SR “) garantuje právo na ochranu zdravia jednotlivca – fyzickej osoby. Fungujúci vzťah pacienta ako prijímateľa zdravotnej starostlivosti a zdravotníckeho pracovníka ako poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v procese poskytovania zdravotnej starostlivosti by mal byť založený na vzájomnom rešpektovaní vzájomných práv a povinností pri ich výkone oboma účastníkmi vzťahu. Pre vyváženosť tohto vzťahu je žiaduce, aby pacient aktívne pristupoval k starostlivosti o svoje zdravie a rozhodoval o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, rešpektujúc pritom vzdelanie a odbornosť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a zdravotnícky pracovník rešpektoval pacienta ako rovnocenného partnera so všetkými občianskymi právami i povinnosťami vrátane zodpovednosti za svoje zdravie.

Zvládnutie frustrujúcej komunikácie s pacientom

Dátum:
Autor: (JG)
Rubrika: Ekonomika a manažment

Číslo:
Vydanie: 9/2013
Ročník: 2013

Hodnotenie:

Počas svojej praxe sa každý lekár stretne s rôznymi typmi pacientov. Zvláštnou a komplikovanou skupinou sú pacienti neustále sa sťažujúci na rôzne zdravotné problémy, ktoré však lekár nedokáže pomocou akýchkoľvek medicínskych postupov a vyšetrení identifikovať. Napriek tomu sťažnosti a ponosy pacienta pokračujú a jeho frustrácia sa čoskoro prenesie aj na lekára. Komunikácia s pacientom, ktorého problémy nie je možné medicínskymi postupmi zistiť, patrí nie k tým najhorším prípadom, ale často k tým najmenej príjemným.

Pacient nespolupracujúci so zdravotníckym pracovníkom

Číslo:
Vydanie: 9/2013
Ročník: 2013

Hodnotenie:

Ako postupovať v prípade, ak pacient, ktorý prišiel iba na preventívnu prehliadku s laboratórnymi výsledkami, následne však nepríde pre hotový nález, nedvíha telefón a nie je ho možné kontaktovať, prípadne si vedome nechce prevziať nález a zatajuje sa? Ak je nález vážny a je nutné ho liečiť, akú ma lekár ďalšiu povinnosť, koho by mal kontaktovať, prípadne, aký je ďalší správny postup?

Aktuálne vydanie

10/2014

Právo a manažment v zdravotníctve
10/2014
Ročnik 2014

Zobraziť