Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Aktuality

Verejný prísľub zvýšil operovanosť, tvrdí VšZP

Kategória: Spravodajstvo

Podľa vedúcej zdravotného a revízneho odboru VšZP Beáty Havelkovej vzrástla mesačná operovanosť pri kolenných a bedrových kĺboch o 30 %, pri kardiovaskulárnych ochoreniach to malo byť až o 57 %.

BRATISLAVA 3. marca (SITA) - Všeobecnej zdravotnej poisťovni (VšZP) sa vďaka verejnému prísľubu k čakacím listinám podarilo zvýšiť operovanosť svojich klientov. Podľa vedúcej zdravotného a revízneho odboru VšZP Beáty Havelkovej vzrástla mesačná operovanosť pri kolenných a bedrových kĺboch o 30 %, pri kardiovaskulárnych ochoreniach to malo byť až o 57 %. VšZP v polovici septembra minulého roka sľúbila poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, že im nad rámec zmluvne dohodnutého finančného objemu uhradí všetky operácie svojich poistencov, ktorí boli aktuálne zaradení na čakacích zoznamoch. Podľa generálneho riaditeľa poisťovne Marcela Foraia tento sľub do bodky aj splnili.

Nárast operovanosti majú potvrdzovať aj ďalšie údaje štátnej poisťovne, podľa ktorých kým ku koncu roka 2010 registrovali na čakacích listinách 7 tisíc poistencov, pričom v danom roku odoperovali len 2 tisíc., v uplynulom roku sa už čísla evidovaných poistencov, ktorých na čakacích listinách k 31. decembru bolo 8 tisíc, zhodujú s počtom vykonaných operácií. "Keby v tejto chvíli nikto nepribudol na čakacie listiny VšZP, do 12 mesiacov by sme ich vedeli všetkých zoperovať," uviedol Forai. Ako pokračoval, okrem zvýšenej operovanosti mal verejný prísľub na druhej strane za následok aj zvýšenie počtu poistencov na čakacích listinách. "V posledných mesiacoch nám narástol počet poistencov zaradených na čakacích listinách, nakoľko nemocnice, ktoré nám pred verejným prísľubom nezaraďovali poistencov, tak po jeho vyhlásení, resp. na sklonku minulého a začiatku súčasného roka nám poistencov zaraďujú," vysvetlila dôvody nárastu Havelková. Ako príklad uviedla nemocnicu v Nových Zámkoch, či Ústrednú vojenskú nemocnicu v Ružomberku.

Práve pre nárast počtu pacientov na čakačkách, poukazovalo Združenie zdravotných poisťovní (ZZP) na to, že VšZP verejný prísľub nesplnila. "Tento sľub bol nereálny už v čase, keď ho štátna poisťovňa dávala, na čo sme vtedy upozorňovali aj verejnosť a aj vládu," povedala pred časom prezidentka ZZP Katarína Kafková. Združenie tvrdilo, že o nereálnosti svojho sľubu vedela v tom čase i samotná VšZP, nakoľko prekážkou jeho naplnenia boli nedostatočné kapacity v nemocniciach.

Podobný názor zastáva i podpredseda SDKÚ-DS Viliam Novotný. Poukázal na to, že štátna VšZP, podľa jej údajov, evidovala ku koncu decembra na čakacích zoznamoch takmer 8 tisíc poistencov, podľa predbežných údajov Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou to bolo dokonca 16 tisíc. "Aj keď dnes generálny riaditeľ relativizuje toto číslo - dokazuje to len skutočnosť, aký neporiadok je v čakacích zoznamoch. Nič to ale nemení na fakte, že ešte v septembri minulého roka dal riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne verejný prísľub, že do konca roka zredukuje počet jej poistencov na čakacích zoznamoch z vtedajších 6 706 na nulu. Štátna poisťovňa teda nielenže nesplnila svoj sľub, naopak, jej čakacie zoznamy sa zväčšil," uviedol Novotný. Pripomenul tiež, že predložil poslaneckú novelu zákona o zdravotných poisťovniach, kde navrhol maximálnu čakaciu lehotu na plánovanú zdravotnú starostlivosť v nemocniciach - 12 mesiacov a dosť. Tento návrh však nezískal podporu poslancov Smeru

Forai priznáva, že množstvo operovaných pacientov závisí predovšetkým od zdravotníckych zariadení, štátna poisťovňa však podľa neho vytvára finančné podmienky, aby si nemocnice nastavili potrebné kapacity. S poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti mala VšZP zároveň dohodnúť jednotné pravidlá zaraďovania a vyraďovania pacientov z čakačiek. Poisťovňa si tak vďaka ním urobila prehľad v zozname poistencov, ktorí čakajú na operáciu. Ako uviedla Havelková, sú tak schopní pružnejšie manažovať svojich klientov a skracovať ich čakanie na zákrok. Ako doplnil Forai, od začiatku tohto roka zaviedli aj pravidlo, podľa ktorého ak zdravotnícke zariadenie nedodrží poradie poistencov evidovaných na čakacích listinách a niektorého z nich uprednostní napriek tomu, že jeho stav nie je akútny, zaplatia za neho nemocnici len 25 % z ceny hospitalizácie. "To je sankcia za to, že dané zdravotnícke zariadenie nevedie čakacie listiny tak, ako má. Naozaj chceme poriadok a spravodlivosť," skonštatoval Forai.

© 2013, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.