Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Aktuality

INEKO pripravuje portál o kvalite poskytovateľov

Kategória: Spravodajstvo

Na Slovensku zatiaľ neexistuje zdroj, od ktorého by pacienti dostali komplexné údaje o kvalite a efektivite poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

BRATISLAVA 1. augusta (SITA) - Ako kvalitný a efektívny je konkrétny poskytovateľ zdravotnej starostlivosti (PZS), ako dlho sa u neho čaká na operáciu, aký je jeho prístup k pacientom či údaje o jeho hospodárení. Toto je časť informácií, ktoré by sa mali pacienti dozvedieť na novom portáli pripravovanom Inštitútom pre ekonomické a sociálne reformy INEKO. Komplexný obraz o poskytovateľoch v súčasnosti na jednom mieste pacienti nedostanú, nový projekt by im tak mohol napríklad zjednodušiť rozhodovanie, kde podstúpiť operáciu. Okrem podrobnejších informácií im portál umožní aj porovnávať jednotlivých PZS podľa stanovených parametrov.

"Informovaná verejnosť si bude vedieť kvalifikovanejšie vybrať poskytovateľa, čím na nich vytvorí väčší tlak na zvyšovanie kvality a efektívnosti," vysvetľuje zámery analytik INEKO Dušan Zachar. Ako tvrdí, v každej oblasti, v ktorej je vysoká informačná asymetria a do takej radí aj zdravotníctvo, platia zákony ponuky a dopytu len obmedzene. To prináša vysoké riziko plytvania. 

Jedným z kľúčových predpokladov toho, aby pacienti dostávali najlepšiu starostlivosť za najlepšiu cenu, je podľa analytika zvyšovanie transparentnosti zverejňovaním relevantných informácií o kvalite a efektívnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. 

V prvej fáze sa inštitút zameria na poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti. Neskôr by chcel ponúknuť aj údaje za jednotlivé nemocničné oddelenia. Ako Zachar podotýka, pre pacienta sú takéto informácie oveľa užitočnejšie ako celkové hodnotenie nemocnice. "Pretože ak sa chystá napríklad na operáciu bedrového kĺbu, tak si chce vybrať čo možno najkvalitnejšie ortopedické oddelenie a menej ho zaujíma, akú kvalitnú zdravotnú starostlivosť dotyčná nemocnica poskytuje v oblasti pôrodníctva, geriatrie alebo pediatrie," skonštatoval analytik. 

INEKO čerpá informácie zo zdravotných poisťovní, od rezortu zdravotníctva, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou či zriaďovateľov nemocníc. Opierať sa bude aj o vlastný výskum. Údaje očakáva aj z Národného centra zdravotníckych informácií. Portál poskytne priestor aj pre návštevníkov, aby sprostredkovali svoje skúsenosti. Vyjadriť sa budú môcť aj samotní poskytovatelia. 

Vyhodnocovať kvalitu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti je úlohou zdravotných poisťovní a to cez tzv. indikátory kvality. Vo výsledku sa však môže stať, že aj napriek rovnakej metodike konkrétna nemocnica dostane od každej zdravotnej poisťovne iné hodnotenie. Spôsobené je to rozdielnym počtom poistencov, ich vekom či zdravotným stavom. Výsledkom však väčšinou je, že viac ako 90 percent PZS dosahuje štandardnú úroveň, keďže indikátory dokážu zmerať len extrémne odchýlenia. 

Aj niektoré poisťovne priznávajú, že takéto hodnotenie neumožňuje výraznejšie rozlišovať medzi poskytovateľmi, využívajú preto aj vlastné hodnotenia. Výstupy zverejňujú jednotlivo na svojich webových stránkach. Okrem toho robia i prieskumy spokojnosti svojich poistencov. Portál, kde by boli zverejnené spojené dáta za všetky tri zdravotné poisťovne, však neexistuje. 

„Ideálnym stavom by bolo, keby komplexné hodnotenie poskytovateľov uskutočňovala politicky nezávislá inštitúcia, ktorá by nebola v konflikte záujmov, pričom by nemuselo ísť výlučne o jeden subjekt,“ uviedol Zachar.

© 2014, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.