Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Aktuality

MZ: Podanie podnetu na ÚDZS sa nespoplatní, ministerstvo od zámeru ustúpilo

Kategória: Spravodajstvo Autor/i: TASR

 Bratislava 4. októbra (TASR) - Za podanie podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) sa nakoniec platiť nebude. Pre TASR to potvrdilo Ministerstva zdravotníctva (MZ) SR s tým, že spoplatnenie neplánuje zaviesť ani do budúcnosti. Rezort od zámeru ustúpil s cieľom udržať možnosť bezproblémového podania podnetu pre ktoréhokoľvek poistenca.

"Pôvodným zámerom ministerstva zdravotníctva pri návrhu na spoplatnenie podania, respektíve pri vratnej kaucii za podanie podnetu bolo obmedzenie nedôvodných šikanóznych podaní, ktorými sa úrad musí zaoberať a vytvorenie širšieho priestoru na riešenie skutočne dôvodných podaní," ozrejmil komunikačný odbor rezortu.

Zmenu mala priniesť novela zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou, ktorá je aktuálne v parlamente. O zavedení 66-eurového poplatku, ktorý by sa v prípade opodstatnenosti podnetu vracal, sa v nej už nehovorí. Zámer kritizovala napríklad Asociácia na ochranu práv pacientov.

V prípade šikanóznych podnetov rezort po novom navrhuje, aby ich ÚDZS mohol odmietnuť. "Nástroj obligatórneho odmietnutia podnetu má odbremeniť úrad tak, aby efektívne využíval svoje kapacity na relevantné podnety aj systémové dohľady. Taktiež odbremení aj poskytovateľov, ktorí povinne poskytujú úradu súčinnosť pri výkone dohľadu, pričom však pri šikanóznych podnetov sú zbytočne zaťažovaní," vysvetlil.
Ministerstvo avizuje, že spoločne s ÚDZS bude podania sledovať a vyhodnocovať. "V prípade, ak bude rastúci trend nedôvodných podaní pokračovať, nevylučujeme prijatie iných opatrení avšak tak, aby možnosť podať podanie ostala naďalej dostupná pre všetkých občanov," priblížilo.

Rezort zdravotníctva pripomenul, že návrh novely zákona má priniesť viaceré zmeny v oblasti výkonu dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou. Napríklad, pacient či jeho blízka osoba majú mať po skončení výkonu dohľadu nárok na komplexné informácie o jeho výkone vrátane vyjadrenie poskytovateľa, tzv. námietky. Za významný krok rezort označil zmeny pri výkone dohľadu nad ošetrovateľskou starostlivosťou v zariadeniach sociálnej pomoci.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Archív článkov