Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Aktuality

Nový portál porovnáva kvalitu a efektívnosť nemocníc

Kategória: Spravodajstvo

Internetový portál porovnávajúci nemocnice podľa kvality a efektívnosti dnes spustil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).

Bratislava 28. novembra (TASR) – Internetový portál porovnávajúci nemocnice podľa kvality a efektívnosti dnes spustil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Portál vznikol v spolupráci s Transparency International Slovensko (TIS), zatiaľ je v testovacej prevádzke na adrese www.nemocnice.ineko.sk. Sprístupnil informácie od roku 2009 do roku 2013.
      Návštevník si na stránke môže prezerať profily vyše 150 lôžkových zariadení na Slovensku na základe viac ako 60 ukazovateľov. Na stránke možno nájsť rebríček spokojnosti pacientov so zdravotnou starostlivosťou, transparentnosti hospodárenia, čakacej doby na bedrový kĺb alebo rebríček nemocníc podľa ich záväzkov po lehote splatnosti.
      "Keď zverejníme kvalitu poskytovaných zdravotných služieb, spolu s občanmi sa vytvorí tlak na nemocnice, ktoré by mali služby zlepšovať," odôvodnil vznik portálu riaditeľ INEKO Peter Goliaš na dnešnej tlačovej konferencii. Myslí si, že jeden z najväčších problémov je, že pacient a ani štát nemajú dostatočné informácie o kvalite a efektívnosti služieb.
      Najtransparentnejšou nemocnicou je podľa portálu Liptovská nemocnica s poliklinikou Liptovský Mikuláš, najmenej transparentným je DOM Božieho milosrdenstva, n.o., Banská Bystrica, ale napríklad aj Nemocnica s poliklinikou sv. Lukáša v Galante. Najvyšší dlh ku koncu roka 2013 mala Univerzitná nemocnica Bratislava, najmenej sa súťaží v obstarávaniach Všeobecnej nemocnice s poliklinikou Lučenec, n.o. Portál ďalej informuje, že pacienti sú najmenej spokojní v Nemocnici Zvolen, a.s., prevádzka Nemocnica Krupina, alebo v Liečebni pre dlhodobo chorých Štiavnička. Na implementáciu kĺbu čakajú pacienti najdlhšie vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou Skalica, a.s. (625 dní).
      Goliaš pripomenul, že veľké rozdiely medzi zariadeniami boli v takzvaných štátnych indikátoroch kvality, ako je napríklad úmrtnosť či rehospitalizovanosť do 30 dní od prepustenia z nemocnice. "Uvedené indikátory nezohľadňujú rozdiely v zdravotnom stave pacientov pri vstupe do nemocnice a ich definícia nie je vždy jednoznačná. Nemožno preto vyvodiť silné závery o kvalite jednotlivých nemocníc," konštatoval.
      INEKO spolu s TIS čerpali informácie zo samosprávnych krajov, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou či ministerstva zdravotníctva. Prevažnú časť dát poskytli súkromné zdravotné poisťovne. Údaje o jednotlivých zariadeniach neposkytlo podľa INEKO Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI). Novšie informácie o povinne sledovaných indikátoroch kvality (rok 2012, 2013) odmietla poskytnúť Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Od povinných osôb získavali INEKO a TIS informácie použitím zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.