Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Online časopis

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a podnety občanov – vybrané z aplikačnej praxe

Dátum: Rubrika: Právo

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len "úrad") ako právnická osoba už viac ako pätnásť rokov v oblasti verejnej správy vykonáva v súlade so zákonom č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 581/2004 Z.z.") dohľad nad verejným zdravotným poistením a dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Vychádzajúc z doterajšej aplikačnej praxe sa pod dohľadom nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti rozumie kontrola a zisťovanie, či bola pacientom zdravotná starostlivosť poskytnutá správne v rozsahu povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti vymedzenej v § 4 ods. 3 zákona č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 576/2004 Z.z.").

Úrad primárne vykonáva dohľad na základe podnetov pacientov, ktorým sa zdravotná starostlivosť poskytovala, resp. na základe podnetu osoby, ktorej pacient udelil plnú moc na zastupovanie a na oboznamovanie sa s jeho osobnými údajmi týkajúcimi sa zdravia, resp. po smrti pacienta na základe podnetu jeho blízkej osoby. Vo výnimočných prípadoch úrad vykonáva dohľad aj z vlastnej iniciatívy, a to vtedy, ak sa dozvie o skutočnostiach vyžadujúcich výkon dohľadu z vlastnej činnosti (napríklad nezhody a rozpory medzi klinickými diagnózami pacienta a diagnostickými závermi po vykonaní pitvy) alebo z externého prostredia (napríklad masmédia, informácie od orgánov činných v trestnom konaní, verejného ochrancu práv, komisára pre deti, komisára pre zdravotne postihnutých atď). Od 1. januára 2023 vykonáva úrad dohľad aj na základe poznatkov Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a naďalej aj na základe poznatkov získaných z kontrolnej, dohľadovej a hodnotiacej činnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vo vzťahu k ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnej pomoci.
Názov úradu už od jeho vzniku až po súčasnosť evokuje u občana predstavu, resp. presvedčenie alebo očakávanie, že úrad vyrieši za nich všetky ich "ponosy" alebo negatívne skúsenosti s fungovaním zdravotníctva na území Slovenskej republiky. Zriedkavo, ale predsa žiadajú úrad aj o pomoc pri riešení ich nepriaznivej sociálnej situá­cie, do ktorej sa dostali v súvislosti so zhoršením ich aktuálneho zdravotného stavu a o odškodné za spôsobenú ujmu na zdraví. Najčastejšie sa žiadosť, resp. sťažnosť občana adresovaná úradu, okrem žiadosti o prešetrenie nesprávne poskytnutej zdravotnej starostlivosti v rozsahu diagnostiky, terapie a prevencie, týka týchto oblastí:
-
poplatky v ambulanciách lekárov-špecialistov,
-
odmietnutie vyšetrenia pacienta,
-
nevhodné správanie sa zdravotníckeho pracovníka (sestra, lekár),
-
nedostupnosť lekára v ambulancii, resp. nedodržiavanie ordinačných hodín,
-
tzv. rajonizácia lekára alebo zdravotníckeho zariadenia,
-
posudzovanie zdravotnej spôsobilosti občana na účely dávok z nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia (revízni lekári zdravotnej a sociálnej poisťovne), a na účely kompenzácie ťažkého zdravotného postihnutia (úrady práce, sociálnych vecí a rodiny),
-
služby spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti (doprava, stravovanie, vydávanie posudkov),
-
nedostatočné materiálno-technické a personálne zabezpečenie poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti,
-
strata zdravotnej dokumentácie,
-
pozmeňovanie a údajné falšovanie údajov v zdravotnej dokumentácii,
-
nevhodné epidemiologické pomery v ústavnom zdravotníckom zariadení (ochrana verejného zdravia, hygiena),
-
dlhé, resp. neprimerané čakacie lehoty na ambulantné vyšetrenie u lekárov-špecialistov alebo na operáciu v ústavnom zdravotníckom zariadení vo vzťahu k zdravotným ťažkostiam.
Podľa môjho názoru je nesporné, že zriadením úradu v roku
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály