1.
Všeobecný lekár pre dospelých a ambulantná pohotovostná služba (§ 8a zákona č. 576/2004 Z.z.)
Ambulantná pohotovostná služba sa poskytuje v pracovných dňoch v čase od 16. do 22. hodiny a v dňoch pracovného pokoja v čase od 7. do 22. hodiny ako pevná ambulantná pohotovostná služba alebo ako doplnková ambulantná pohotovostná služba poskytovaná nepretržite v rozsahu najmenej dvoch hodín v pracovných dňoch v čase medzi 16. a 22. hodinou, nepretržite v rozsahu najmenej dvoch hodín v dňoch pracovného pokoja v čase medzi 7. a 22. hodinou, ak je vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie doplnkovej ambulantnej pohotovostnej služby. V rámci pevnej ambulantnej pohotovostnej služby možno poskytovať návštevnú službu v domácom prostredí alebo v inom prirodzenom prostredí osoby, ktorej sa pevná ambulantná pohotovostná služba poskytuje. Poskytovanie ambulantnej pohotovostnej služby zabezpečuje organizátor spravidla prostredníctvom všeobecného lekára.
2.
Všeobecný lekár pre dospelých a dočasná pracovná neschopnosť (§ 12a zákona č. 576/2004 Z.z.)
Ak ide o posudzovanie a rozhodovanie o dočasnej pracovnej neschopnosti osoby pri poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti, dočasnú pracovnú neschopnosť osoby posudzuje a rozhoduje o nej ošetrujúci všeobecný lekár, s ktorým má osoba uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti podľa § 12 zákona č. 576/2004 Z.z. Ak rozhodol o dočasnej pracovnej neschopnosti osoby, je následne povinný vystaviť potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti vytvorením elektronického záznamu o dočasnej pracovnej neschopnosti v elektronickej zdravotnej knižke v národnom zdravotníckom informačnom systéme, v ktorom vyznačí poistný vzťah, vo vzťahu, ku ktorému osoba vzhľadom na chorobu môže vykonávať zárobkovú činnosť a určí tejto osobe liečebný režim. Na požiadanie osoby je povinný vystaviť odpis potvrdenia o dočasnej pracovnej neschopnosti na predpísanom tlačive. Dočasná pracovná neschopnosť sa začína dňom, v ktorom ošetrujúci všeobecný lekár zistil chorobu podľa medzinárodnej klasifikácie chorôb, ktorá vyžaduje dočasnú pracovnú neschopnosť. Osobu za dočasne práceneschopnú môže uznať aj spätne, a to najviac tri kalendárne dni na základe lekárskeho nálezu zubno-lekárskej pohotovostnej služby, ambulantnej pohotovostnej služby alebo ústavnej pohotovostnej služby. V elektronickom zázname o vzniku dočasnej pracovnej neschopnosti je povinný určiť podľa charakteru choroby dátum predpokladaného skončenia dočasnej pracovnej neschopnosti a je povinný aj rozhodnúť o jej ukončení a vytvoriť elektronický záznam o ukončení dočasnej pracovnej neschopnosti ku dňu, v ktorom bolo vykonané vyšetrenie; ak sa osoba nedostaví na ďalšie vyšetrenie bez dohodnutia náhradného neskoršieho termínu, tento deň sa považuje za deň ukončenia dočasnej pracovnej neschopnosti.
3.
Všeobecný lekár pre dospelých a špecialista (§ 8 ods. 4 a násl. zákona č. 576/2004 Z.z.)
Špecializovaná ambulantná starostlivosť uhrádzaná na základe verejného zdravotného poistenia sa poskytuje na základe písomného odporúčania všeobecného lekára.
V písomnom odporúčaní všeobecný lekár uvádza:
-
osobné údaje pacienta, identifikáciu zdravotnej poisťovne,
-
stručný opis aktuálneho zdravotného stavu, predbežné stanovenie choroby vrátane jej kódu, špecializačný odbor, rozsah a cieľ odporúčaného vyšetrenia a odôvodnenie odporúčania.
Všeobecný lekár je povinný bezodkladne vytvoriť elektronický záznam o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť v elektronickej zdravotnej knižke. Na základe dohody s pacientom, po vytvorení elektronického záznamu o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť v elektronickej zdravotnej knižke, odporúčanie lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť v listinnej podobe nevyhotoví; o tejto možnosti je ošetrujúci lekár povinný informovať pacienta.
Odporúčanie všeobecného lekára alebo elektronický záznam o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť sa nevyžaduje:
a)
na poskytnutie špecializovanej ambulantnej starostlivosti poskytovanej v špecializačnom odbore psychiatria, v špecializačnom odbore detská psychiatria, v špecializačnom odbore klinická psychológia, v špecializačnom odbore dermatovenerológia a v špecializačnom odbore oftalmológia, ak ide o predpísanie okuliarov,
b)
na každé ďalšie súvisiace poskytnutie špecializovanej zdravotnej starostlivosti, ktoré následne určí lekár špecialista,
c)
do 24 hodín od vzniku úrazu alebo inej náhlej zmeny zdravotného stavu osoby, ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť,
d)
v prípade dispenzarizácie,
e)
v prípade ochranného ambulantného liečenia,
f)
na poskytnutie špecializovanej ambulantnej starostlivosti v doplnkových ordinačných hodinách alebo v rámci domácej starostlivosti na žiadosť osoby.
4.
Všeobecný lekár pre dospelých a zariadenie sociálnej pomoci (§ 10a a násl. zákona č. 576/2004 Z.z.)
Zariadenie sociálnej pomoci môže osobe umiestnenej v zariadení poskytovať ošetrovateľskú starostlivosť, ak ju poskytujú zamestnanci, ktorí spĺňajú podmienky na výkon zdravotníckeho povolania. V prípade, ak zariadenie sociálnej pomoci poskytuje ošetrovateľskú starostlivosť osobe, ktorá spĺňa indikačné kritériá na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti, ich splnenie v súlade so štandardnými diagnostickými postupmi a štandardnými terapeutickými postupmi posudzuje zodpovedná osoba zariadenia sociálnych služieb a indikuje všeobecný lekár pre dospelých na základe návrhu zodpovednej osoby o potrebe poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti.
5.
Všeobecný lekár pre dospelých a osobná starostlivosť v prirodzenom prostredí chorej osoby (§ 12b zákona č. 576/2004 Z.z.)
Osobnou starostlivosťou v prirodzenom prostredí osoby sa rozumie osobná a celodenná starostlivosť blízkej osoby o chorého príbuzného, ktorého zdravotný stav podľa potvrdenia príslušného lekára (lekár zdravotníckeho zariadenia ústavnej starostlivosti, ak u chorej osoby došlo k závažnej poruche zdravia, ktorá si vyžiadala hospitalizáciu alebo lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore paliatívna medicína, klinická onkológia, geriatria, vnútorné lekárstvo, gastroenterológia, hematológia a transfúziológia, hepatológia, kardiológia, nefrológia, neurológia, pneumológia a ftizeológia, reumatológia, gynekológia, anestéziológia a intenzívna medicína, algeziológia, chirurgia, ortopédia, úrazová chirurgia alebo pediatria, ak chorá osoba je v štádiu ochorenia na konci života alebo v terminálnom štádiu ochorenia) nevyhnutne vyžaduje poskytovanie osobnej starostlivosti v prirodzenom prostredí tejto chorej osoby. Ak príslušný ošetrujúci lekár rozhodol o potrebe poskytovania osobnej starostlivosti takto chorej osoby, zároveň oznámi, okrem iného, vznik potreby poskytovania osobnej starostlivosti všeobecnému lekárovi.
Všeobecný lekár na predpísanom tlačive:
a)
potvrdzuje:
1.
prerušenie a ukončenie poskytovania osobnej starostlivosti,
2.
vznik druhého a ďalšieho poskytovania osobnej starostlivosti,
3.
trvanie poskytovania osobnej starostlivosti k poslednému dňu kalendárneho mesiaca a
4.
ukončenie potreby poskytovania osobnej starostlivosti,
b)
určuje termín, kedy je chorá osoba povinná dostaviť sa na kontrolu potreby poskytovania osobnej starostlivosti, ak to charakter choroby vyžaduje a umožňuje, a na tento účel ho predvoláva na kontrolu; ak charakter choroby neumožňuje chorej osobe dostaviť sa na kontrolu k všeobecnému lekárovi, kontrolu vykoná všeobecný lekár u pacienta v jeho prirodzenom prostredí,
c)
zaznamenáva v zdravotnej dokumentácii potrebu poskytovania osobnej starostlivosti,
d)
poskytuje súčinnosť Sociálnej poisťovni pri kontrole posudzovania potreby poskytovania osobnej starostlivosti v sporných prípadoch.
6.
Všeobecný lekár pre dospelých a zdravotná dokumentácia pacienta (§ 18 ods. 4 a § 19 ods. 3 a § 25 zákona č. 576/2004 Z.z.)
Zdravotnú dokumentáciu pacienta vedie ako celok všeobecný lekár. Pacient je oprávnený zakázať poskytovanie a sprístupňovanie údajov zo svojej zdravotnej dokumentácie:
-
manželovi alebo manželke, dieťaťu alebo rodičovi alebo ich zákonnému zástupcovi, alebo ak takáto osoba nie je, tak osobe plnoletej, ktorá s ním žila v čase smrti v domácnosti, blízkej osobe alebo ich zákonnému zástupcovi po jeho smrti, a to v
celom rozsahu
alebo
-
manželovi alebo manželke, dieťaťu alebo rodičovi alebo ich zákonnému zástupcovi ak pacient nie je vzhľadom na svoj aktuálny zdravotný stav schopný splnomocniť osobu a nemá zákonného zástupcu, a to
v nevyhnutnom rozsahu súvisiacom s jej aktuálnym zdravotným stavom.
Zákaz musí byť vyhotovený v písomnej forme s osvedčeným podpisom pacienta, ktorý zakazuje poskytovať a sprístupňovať údaje zo svojej zdravotnej dokumentácie. Tento zákaz môže pacient kedykoľvek odvolať, a to v písomnej forme s osvedčeným podpisom. Zákaz a jeho odvolanie sú súčasťou zdravotnej dokumentácie, ktorú ako celok vedie všeobecný lekár.
Osoba, ktorá žiada o sprístupnenie údajov zo zdravotnej dokumentácie pacienta
, ktorý nie je vzhľadom na svoj aktuálny zdravotný stav schopný splnomocniť osobu a nemá zákonného zástupcu,
je povinná
preukázať, že nemá zakázané sprístupňovanie a poskytovanie údajov zo zdravotnej dokumentácie pacienta. Uvedené sa preukazuje písomným potvrdením od všeobecného lekára pacienta, ktorý nie je vzhľadom na svoj aktuálny zdravotný stav schopný splnomocniť osobu a nemá zákonného zástupcu, nie starším ako sedem dní. Všeobecný lekár je povinný na žiadosť tejto osoby vydať jej písomné potvrdenie, ktoré vlastnoručne podpíše a k podpisu pripojí odtlačok pečiatky.
V písomnom potvrdení všeobecný lekár uvedie:
-
údaje o osobe, ktorá o jeho vydanie žiada, v rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu,
-
miesto a dátum vystavenia písomného potvrdenia a
-
informáciu o tom, že zdravotná dokumentácia pacienta, ktorý nie je vzhľadom na svoj aktuálny zdravotný stav schopný splnomocniť osobu a nemá zákonného zástupcu, neobsahuje zákaz vo vzťahu k osobe, ktorá o vydanie písomného potvrdenia žiada.
V prípade takého sprístupnenia údajov zo zdravotnej dokumentácie pacienta, je ošetrujúci zdravotnícky pracovník pacienta povinný ho o tom informovať, a to hneď, ako to bude možné, vzhľadom na jeho aktuálny zdravotný stav.
Záver
Ministerstvo zdravotníctva podľa tlačovej správy zverejnenej na svojom webovom sídle predstavilo v roku 2021
reformu všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ktorú rozdelilo do troch samostatných fáz:
1. fáza - Nová verejná minimálna sieť
Spôsob definovania minimálnej siete poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti vychádza z vopred určených parametrov a identifikuje problém nedostatku všeobecných lekárov na úroveň okresu. Ministerstvo zdravotníctva každoročne vyhodnocuje stav siete a klasifikuje okresy podľa stupňa ohrozenia dostupnosti všeobecnej ambulantnej starostlivosti. Na najviac nedostatkové okresy alokuje nenávratný finančný príspevok na zriadenie ambulantnej praxe, o ktorý môžu požiadať lekári so špecializáciou v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo alebo pediatria alebo už existujúci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti.
Možno uviesť, že táto časť reformy je, vzhľadom na prijatú právnu úpravu účinnú od 1. januára 2022 (aj so zohľadnením prechodných ustanovení k týmto úpravám) verejnej minimálnej siete poskytovateľov všeobecnej zdravotnej starostlivosti, jej vyhodnocovanie a zabezpečovanie, už implementovaná v konkrétnych právnych predpisov (napríklad zákon č.
578/20004 Z.z., zákon č. 581/2004 Z.z. a súvisiacich vykonávacích právnych predpisov).
2. fáza - Posilnenie kompetenčného statusu a revízia úhradového mechanizmu
Jedným zo základných cieľov reformy všeobecnej ambulantnej starostlivosti je rozšírenie kompetencií všeobecných lekárov, posilnenie roly sestry so samostatnými kompetenciami, finančná podpora nových spôsobov organizácie práce a posilnenie výkonovej zložky úhrad pre poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti.
3. fáza - Zníženie administratívnej záťaže
V tretej fáze reformy plánuje ministerstvo zdravotníctva spolu so zástupcami ambulantného sektora pripravovať návrhy riešení na odbremenenie zdravotníckeho personálu, t.j. odstránenie úkonov, ktoré nemajú priame medicínske opodstatnenie, čím sa získa viac času pre zdravotnícky personál v ambulanciách. Audit byrokracie mal byť naplánovaný na druhý polrok 2022 a návrhy riešení v roku 2023.
[1] Zákon č. 578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
[2] Zákon č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
[3] Zákon č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
[4] Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 11/2022 Z.z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe ustanovenia minimálnej siete poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti.
[5] Koncepcia zdravotnej starostlivosti v odbore všeobecné lekárstvo zo dňa 12. júna 2006, číslo 15560/2006-OZS.
[6]
https://www.health.gov.sk/?vseobecna-ambulantna-starostlivost