Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Online časopis

Obmedzenie osobnej slobody osobe so zdravotným postihnutím a trestné právo

Dátum: Rubrika: Právo

Cieľom príspevku je v krátkosti oboznámiť čitateľa s hlavnými tézami, čiastkovými cieľmi, výskumnými otázkami a výsledkami doterajšieho výskumu pri písaní dizertačnej práce na tému Obmedzenie osobnej slobody osobe so zdravotným postihnutím a trestné právo, a tiež so spôsobom, ako nad touto netradičnou témou uvažuje absolvent právnickej fakulty.
Vo svojom vedeckom príspevku, priznávam, pomenovanom všeobecne, sa venujem pokroku, ktorý som v rámci rozpracovávania hlavných téz, čiastkových cieľov práce a výskumných otázok dosiahol pri písaní svojej dizertačnej práce na tému "Obmedzenie osobnej slobody osoby so zdravotným postihnutím a trestné právo". Slovenská legislatíva definíciu pojmu osoba so zdravotným postihnutím neobsahuje. Obsahuje iba viacero legálnych pojmov roztrúsených vo viacerých právnych predpisoch, ktoré viac alebo menej jasne možno pod tento pojem podradiť a väčšinou sa vždy konkrétna definícia vzťahuje ku konkrétnemu predpisu, v ktorom sa používa.
Napriek neexistencií legálnej definície tento pojem možno považovať za bežnú súčasť každodenného života. Pojem sa bežne používa, a to čo sa ním popisuje je zrejmé prakticky každému. Zdravotné postihnutie možno definovať ako akúkoľvek duševnú, telesnú, dočasnú, dlhodobú alebo trvalú poruchu alebo hendikep, ktorý osobám so zdravotným postihnutím bráni prispôsobovať sa bežným nárokom života. Toto postihnutie môže byť telesné, psychické a kombinované.
Snaha o zrovnoprávnenie osôb so zdravotným postihnutím je neoddeliteľnou súčasťou verejných politík, a to tak na národnej úrovni, ako aj na úrovni Európskych spoločenstiev. Z podstaty a charakteru trestnej činnosti vyplýva, že trestný čin môže spáchať každý vrátane osôb so zdravotným postihnutím. Rovnako platí, že každý, aj osoba so zdravotným postihnutím môže byť obeťou trestného činu. Fakt, že sa zdravotne postihnutý stane obeťou trestného činu je dokonca možno aj viac pravdepodobné, ako je to u zdravej populácie.
V Slovenskej republike bol v ostatnej dobe okrem mnohých iných dokumentov vypracovaný Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2021 až 2030, ktorého základným cieľom je "prostredníctvom definovaných úloh a opatrení zabezpečiť dosahovanie pokroku v oblasti ochrany práv osôb so zdravotným postihnutím uznaných Dohovorom OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a pokroku pri ich používaní" (ďalej len "Dohovor"). Vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 až 2024, ktorým sa vláda SR zaviazala vytvoriť optimálne podmienky pre implementáciu Dohovoru vrátane inštitucionálneho zabezpečenia procesu jeho implementácie a monitoringu. Tento dokument sa skladá z niekoľkých častí, pričom v každej z nich ukladá inému rezortu inú úlohu týkajúcu sa realizácie konkrétnych záväzkov vyplývajúcich z Dohovoru, vrátane úloh naviazaných na zabezpečenie prístupu k spravodlivosti, ktorý je aj predmetom mojej dizertačnej práce.
Pri overovaní platnosti a rozpracovávaní jednej z téz práce sa zameriavam na to, akým spôsobom je Slovenská republika schopná napĺňať určité špecifické záväzky z tohto Dohovoru a poskytnem aj jeho krátku charakteristiku. Budem tiež predstavovať odpovede orgánov verejnej moci na moje žiadosti o poskytnutie informácií. Prostredníctvom bližšej konkretizácie jednotlivých čiastkových cieľov práce a rozpísania výskumných otázok načrtnem tiež spôsob, akým rozmýšľam nad témou svojej dizertačnej práce.
Hlavné tézy práce, čiastkové ciele práce, výskumné otázky a výsledky doterajšieho výskumu
Môj výskum má za cieľ overiť dve hlavné tézy práce. Prvou a hlavnou tézou, ktorú by som v rámci mojej práce rád overil je tvrdenie, že platná a účinná právna úprava, a v nadväznosti na ňu aj aplikačná prax orgánmi činnými v trestnom konaní, sa postupom času humanizujú a ochrane ľudských práv osôb so zdravotným postihnutím sa prikladá čoraz väčšia vážnosť aj v situácii, keď je táto osoba podrobená obmedzeniam osobnej slobody z dôvodu, že sa voči nej vedie trestné stíhanie. Pri jej formulácií som vychádzal zo všeobecného pozorovania spoločenského vývoja, keď súčasťou každej vyspelej spoločnosti v európskom priestore je snaha o neustále zlepšovanie úrovne ochrany ľudských práv, najmä práv menšín, kam bez akýchkoľvek pochybností patria aj osoby so zdravotným postihnutím, pričom len v samotnej EÚ trpí podľa údajov dostupných na stránkach Európskej komisie určitou formou zdravotného znevýhodnenia asi 87 miliónov ľudí
1)
. Autor má v súčasnosti tiež možnosť z blízka sledovať zmeny legislatívy v širokom spektre oblastí, a tak toto konštatovanie opiera aj o svoju vlastnú skúsenosť.
Pri overovaní tejto tézy by som sa rád venoval analýze vybraných legislatívnych zmien zákona č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len "Trestný zákon") a zákona č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len "Trestný poriadok"), praktickým aspektom kontaktu orgánov ochrany a presadzovania práva s osobami so zdravotným postihnutím a kvality tejto interakcie, okolnostiam za ktorých vzniká a priestorom, v ktorých sa vykonáva. Popis niektorých týchto aspektov uvediem ďalej v príspevku, keď budem rozoberať odpovede už oslovených orgánov na moje otázky ohľadom priemetu našich záväzkov v oblasti ochrany práv osôb so zdravotným postihnutím do ich činnosti a normotvorby. V tejto časti výskumu sa však obávam, že nebudem vedieť dostatočne identifikovať prípady, keď sa konalo proti osobe so zdravotným postihnutím, kvôli absencií zberu týchto údajov. Napriek takto optimisticky ladenej hypotéze sa skôr ako autor obávam, že objektívne je aj na tomto poli pred všetkými zúčastnenými aktérmi stále veľa práce, aby sme aj v tejto oblasti právnych vzťahov dosiahli želaný stav.
Pri rozpracovávaní tejto tézy by som sa chcel okrajovo venovať aj pojmu primeraných úprav (angl.
Reasonable accomodation
), ktorý náš právny poriadok pozná iba v rámci Dohovoru, a nie je prakticky žiadnym iným spôsobom premietnutý do legislatívy v oblasti Trestného práva hmotného či procesného. Podľa Dohovoru nimi sú nevyhnutné a adekvátne zmeny a prispôsobenie, ktoré nepredstavujú neúmerné alebo nadmerné zaťaženie a ktoré sa robia, ak si to vyžaduje konkrétny prípad, s cieľom zabezpečiť osobám so zdravotným postihnutím využívanie alebo uplatňovanie všetkých ľudských práv a základných slobôd na rovnakom základe s ostatnými. Nie sú to teda akékoľvek, aj neprimerane náročné úpravy, ktoré osoba so zdravotným postihnutím potrebuje pre svoj život, ale zohľadňuje sa tu, ako to už zo samotného slovného spojenia vychádza, primeranosť a ich nevyhnutnosť, ktorá sa posudzuje s ohľadom na možnosti toho, kto ich má realizovať, v našom prípade Slovenskej republiky.
Dohovorformuluje povinnosť poskytovania primeraných úprav osobe so zdravotným postihnutím ako pozitívnu povinnosť každého zmluvného štátu, ktorú má splniť vo vzťahu k osobám so zdravotným postihnutím s tým cieľom, aby sa dorovnali faktické nerovnosti a znevýhodnenia medzi osobou so zdravotným postihnutím vo vzťahu k osobe bez zjavného znevýhodnenia, spôsobené tak jej znevýhodnením, ako aj externými faktormi prostredia, a aby teda ich prostredníctvom mohlo prísť k efektívnemu uplatneniu si všetkých práv osobou so zdravotným postihnutím, na rovnakom základe s ostatnými.
2)
Výhľadovo sa ráta so zavedením tohto pojmu do nášho právneho poriadku na zákonnej úrovni napríklad prostredníctvom jeho definovania v zákone č. 365/2004 Z.z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len "antidiskriminačný zákon"). Ich neposkytnutie by teda aj podľa antidiskriminačného zákonavytváralo priestor na podanie antidiskriminačnej žaloby. Vyplýva to z kapitoly 5 Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2021 až 2030
(Ministerstvo spravodlivosti SR
) bodu 5.1.
(rovnaké zaobchádzanie, prístup k spravodlivosti a ochrana pred diskrimináciou)
, úlohy 5.1.1., kde sa Ministerstvu spravodlivosti ukladá povinnosť pripraviť návrh novely antidiskriminačného zákonatak, aby obsahoval primerané úpravy vo všetkých oblastiach života osôb so zdravotným postihnutím v súlade s odporúčaniami Výboru OSN pre práva osôb so zdravotným postihnutím. Dátum splnenia je rok 2023, n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály