Portál určený zdravotníckym pracovníkom, právnikom a zamestnancom štátnych a verejných inštitúcií

Online časopis

Mapa zdravotníckej legislatívy (3.)

Dátum: Rubrika: Právo Zo seriálu: Mapa zdravotníckej legislatívy 2025

Z legálnej definície pojmu zdravotná starostlivosť obsiahnutej v § 2 ods. 1 zákona č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZoZS“) možno vyvodiť, že zdravotnú starostlivosť pacientovi poskytuje poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, predovšetkým prostredníctvom zdravotníckych pracovníkov. Právne postavenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti (ďalej len „poskytovateľ“) a zdravotníckeho pracovníka je rámcované najmä zákonom č. 578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o poskytovateľoch“). Podmienky, v ktorých poskytovatelia a zdravotnícki pracovníci pôsobia, samozrejme vyplývajú aj z ďalších právnych predpisov upravujúcich organizáciu, poskytovanie a financovanie zdravotnej starostlivosti, ale aj pracovnoprávne, obchodnoprávne a iné právne vzťahy subjektov účastných na poskytovaní a zabezpečení poskytovania zdravotnej starostlivosti (prehľadu týchto právnych predpisov sme sa venovali v prvej časti legislatívnej mapy).
[1]
 
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a zdravotnícki pracovníci

Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti

Poskytovateľmi sú osoby vymedzené v § 4 zákona o poskytovateľoch, a to:
-
fyzická osoba - podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá poskytuje zdravotnú starostlivosť na základe:
-
povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia vydaného podľa § 11 zákona o poskytovateľoch,
-
povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti vydaného Ministerstvom zdravotníctva SR alebo samosprávnym krajom podľa § 6 a nasl. zákona č. 362/2011 Z.z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (poskytovaniu lekárenskej starostlivosti sa venujeme v samostatnej časti legislatívnej mapy),
-
živnostenského oprávnenia vydaného príslušným živnostenským úradom podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon), pričom podľa § 3 ods. 1 písm. d) bod 1. živnostenského zákona, živnosťou nie je činnosť pri výkone povolania zdravotníckych pracovníkov,
„okrem verejných zdravotníkov, ktorí vykonávajú zdravotný dohľad nad pracovnými podmienkami, očných optikov a zubných technikov“,
-
rozhodnutia regionálneho úradu verejného zdravotníctva o nariadení vytvorenia mobilného odberového miesta podľa § 6 ods. 8 zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-
fyzická osoba - podnikateľ, ktorá poskytuje zdravotnú starostlivosť na základe licencie na výkon samostatnej zdravotníckej praxe, vydanej príslušnou komorou; samostatná zdravotnícka prax je poskytovanie zdravotnej starostlivosti v zdravotníckom zariadení, ktoré prevádzkuje iný poskytovateľ alebo na inom mieste ako v zdravotníckom zariadení (§ 10 zákona o poskytovateľoch),
[2]
-
fyzická osoba - podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá poskytuje zdravotnú starostlivosť na základe povolenia na prevádzkovanie prírodných liečebných kúpeľov alebo povolenia na prevádzkovanie kúpeľnej liečebne vydaného Štátnou kúpeľnou komisiou podľa zákona č. 538/2005 Z.z. o prírodných liečivých vodách, prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-
fyzická osoba - štátny príslušník iného štátu na základe súhlasu Ministerstva zdravotníctva SR na dočasný a príležitostný výkon zdravotníckeho povolania (t.j. najviac v rozsahu 174 hodín za rok)
[3]
podľa § 30 zákona o poskytovateľoch.
Zariadenia sociálnych služieb a zariadenia sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately (zariadenia sociálnej pomoci), ktoré poskytujú ošetrovateľskú starostlivosť za podmienok ustanovených v § 10a ZoZS nie sú poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti; rovnako nie je poskytovateľom zdravotnej starostlivosti škola, v ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť podľa § 10b ZoZS. Poskytovateľ je povinný do 90 dní od nadobudnutia právoplatnosti povolenia, licencie na výkon samostatnej zdravotníckej praxe alebo živnostenského oprávnenia požiadať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „Úrad pre dohľad“) o pridelenie číselného kódu poskytovateľa, ktorý slúži na jeho jednoznačnú identifikáciu v zdravotníckych informačných systémoch [§ 79 ods. 7 zákona o poskytovateľoch v spojení s § 20 ods. 1 písm. d) zákona č. 581/2004 Z.z.o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ďalej len „
Sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti
Dostupnosť zdravotnej starostlivosti sa zabezpečuje tým, že na určitom území pôsobí určitý počet poskytovateľov určitého typu, ktorí tak vytvárajú sieť poskytovateľov. Zákon o poskytovateľoch pomenúva viacero typov sietí poskytovateľov, a to:
-
verejnú minimálnu sieť poskytovateľov (§ 5), t.j. usporiadanie najmenšieho možného počtu verejne dostupných poskytovateľov na území SR, samosprávneho kraja a okresu ustanovenú v nariadení vlády SR č. 640/2008 Z.z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorú sú zdravotné poisťovne povinné zmluvne napĺňať (§ 7 ods. 1 zákona o zdravotných poisťovniach); súčasťou verejnej minimálnej siete je aj pevná sieť poskytovateľov ústavnej pohotovostnej služby (§ 5 ods. 3);
-
sieť kategorizovaných nemocníc (§ 5a), ktorú tvoria nemocnice uvedené v zozname kategorizovaných nemocníc podľa § 11 zákona č. 540/2021 Z.z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o kategorizácii ústavnej starostlivosti“) a vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 531/2023 Z.z.o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti;
[6]
-
verejnú optimálnu sieť poskytovateľov špecializovanej ambulatnej starostlivosti, všeobecnej ambulantnej starostlivosti a primárnej špecializovanej gynekologickej ambulantnej starostlivosti (§ 5b), ktorú tvorí usporiadanie verejne dostupných ambulancií na určitom území s určitou kapacitou podľa rozsahu ordinačných hodín; verejná optimálna sieť má byť každoročne vyhodnocovaná a upravovaná Úradom pre dohľad za aktívnej účasti samosprávnych krajov (§ 5c), ktoré budú na svojich weboch zverejňovať informácie o stave optimálnej siete a chýbajúcich ambulanciách v kraji (§ 5d), pričom jednotlivé okresy budú klasifikované podľa stupňa ohrozenia zabezpečenia ambulantnej starostlivosti (§ 5e);
-
verejnú sieť poskytovateľov (§ 6), ktorú tvoria verejne dostupní poskytovatelia, ktorí majú aspoň s jednou zdravotnou poisťovňou uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s výnimkou poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti, primárnej špecializovanej gynekologickej ambulantnej starostlivosti a špecializovanej ambulantnej starostlivosti;
-
verejnú sieť poskytovateľov zá­chrannej zdravotnej služby (§ 6a), ktorí poskytujú záchrannú zdravotnú službu podľa zákona č. 579/2004 Z.z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
-
pevnú sieť poskytovateľov ambulantnej pohotovostnej služby (§ 6b), poskytovanie ambulantnej pohotovotnej služby je upravené v § 8a ZoZS;
-
verejnú sieť poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti (§ 6c);
-
verejnú sieť poskytovateľov primárnej špecializovanej gynekologickej ambulantnej starostlivosti (§ 6d);
-
verejnú sieť poskytovateľov špecializovanej ambulantnej starostlivosti (§ 6e).
Ustanovenia o verejnej optimálnej sieti a verejnej sieti (§ 5b až § 6e) boli do zákona o poskytovateľochvložené s účinnosťou od 1. januára 2025;
[7]
súčasne došlo k novelizácii § 7 ods. 1 zákona o zdravotných poisťovniach, ktorou sa zakotvila povinnosť zdravotnej poisťovne uzatvoriť zmluvu s poskytovateľmi v rozsahu verejnej optimálnej siete. Podrobnosti súvisiace s novou právnou úpravou sú uvedené vo vyhláške Ministerstva zdravotníctva SR č. 42/2025 Z.z. o verejnej optimálnej sieti poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti, poskytovateľov primárnej špecializovanej gynekologickej ambulantnej starostlivosti a poskytovateľov špecializovanej ambulantnej starostlivosti poskytovanej v špecializovanej ambulancii.

Prevádzkovanie zdravotníckych zariadení

Zdravotnícke zariadenie je prevádzkový útvar zriadený na poskytovanie ambulantnej a ústavnej zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Druhy zdravotníckych zariadení sú vymedzené v § 7 ods. 3 zákona o poskytovateľoch; určujúce znaky jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení ustanovuje vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR č. 84/2016 Z.z.
Zdravotnícke zariadenia možno prevádzkovať len na základe povolenia alebo na základe rozhodnutia o nariadení vytvorenia mobilného odberového miesta, vydaných za podmienok ustanovených v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály